WhatsApp Buurtpreventie

Samen staan we sterk

Goede samenwerking en beheer is van essentieel belang om van een Alarm App groep een succes te maken. Naast samenwerking binnen de groep zien wij ook dat contact tussen nabijgelegen groepen van belang is. Een verdachte zal zo snel mogelijk uit uw buurt proberen te komen. Vandaar dat contact met aangrenzende Alarm App groepen via de beheerder belangrijk is. Digitale Buurtpreventie is een Burgerinitiatief, voor burgers en door burgers, door samen te werken maken we onze buurt veiliger!

Wat is het?

WhatsApp Buurtpreventie groepen zijn extra ogen en oren voor de politie. Via de groep kun je verdachte situaties delen met de bewoners om je heen. Opvallende situaties waarbij je je afvraagt of ze wel kloppen; is het wel oké? Denk bijvoorbeeld aan (vermoedens van) inbraak, oplichting, vernieling, straatroof, bedreiging of mishandeling.

Welk soort berichten mogen er in de groep geplaatst worden:

  • Verdachte personen in het dorp
  • Vermiste personen zoals kind of oudere (vermissing van huisdieren valt hier niet onder, deze delen wij wel via social media)
  • Diefstal of inbraak
  • Beroving
  • Doorrijden na een aanrijding
  • Medische noodsituaties, verzoeken ehbo, reanimatie / AED.
  • Reeds gepleegde misdaden kunnen eventueel resulteren in een getuigenoproep in uw groep.

    Valt uw bericht niet binnen bovenstaand lijstje dan is het verstandig eerst even een beheerder van uw groep rechtstreeks te benaderen.

SAAR methode

Met de Whatsapp buurtpreventie hanteren we de SAAR methode:

  • Signaleer
  • Alarmeer
  • App
  • Reageer (indien mogelijk naar verdachte)

Uitleg SAAR

  1. Een verdachte situatie wordt ontdekt (Signaleer).
  2. De politie wordt gebeld door 112 te bellen (Alarmeer).
  3. De verdachte situatie wordt gemeld in de Appgroep van het dorp waar je lid van bent (Appen). Daarin wordt gemeld:
    * Dat je de politie gebeld hebt (diegene wordt door de politie teruggebeld en geeft nieuwe info die andere leden in de groep plaatsen door aan de politie),
    * Wat het signalement, looprichting, verdachte handelingen enz is/zijn. Foto's van verdachten uitsluitend appen als er een verdachte situatie is, bij twijfel bewaar de foto voor de politie.
    * Wat je zelf gaat doen.
    * Degene die de verdachte situatie ontdekt en de lezers van het bericht, reageert op een manier waarbij hij/zij zich het prettigst bij voelen (Reageer).
  4. Als andere leden verdachten zien en bij nieuwe ontwikkelingen worden dit op de WhatsApp gezet.
  5. Beheerders beoordelen bij het lezen van het bericht (of de berichten) of ze relevant zijn voor andere wijken en plaatsen ze daarna (wel of niet) in de andere groep.
  6. Beheerders van de andere wijken beoordelen ook of het bericht relevant is voor hun wijk. Is dit zo dan zetten ze het bericht door naar hun wijk.
  7. Bij het signaleren in de andere wijk dient degene die dit signaleert de politie te bellen (SAAR begint opnieuw)
  8. Nadat de WhatsApp actie afgelopen is zal er een afloopbericht geplaatst moeten worden, veelal is degene die het laatst contact heeft gehad met de politie degene die dat doet.

Als de politie er is

Probeer politie niet in de weg te lopen en zorg ervoor dat u te allen tijde eerst aan uw eigen veiligheid denkt! Wanneer er wordt gezocht met een politiehond en/of helikopter ga dan direct naar binnen, u belemmert het onderzoek door in de wijk rond te lopen of in uw achtertuin te gaan staan. Verdachten verstoppen zich graag in tuinen, houd uw tuin dus in de gaten.

Slapend

We streven er naar de WhatsApp groepen slapend te houden totdat zich in uw buurt of omliggende buurt iets voordoet. Na het afloopbericht wordt het dan weer stil. Geen "dank je wel, goed zo, fijn, 👍 berichten etc. maar gewoon echt stil. Dit gaat behoorlijk goed in alle groepen. Voelt u als lid toch drang om te reageren op een afgelopen actie, doe dat dan liever via de Holtumbuchten alert FaceBook pagina. 

Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd de beheerders van de WhatsApp-groep in uw het dorp rechtstreeks benaderen.

Aanmelden kan via:

Serge Tummers
Panneshofstraat 14
6123 AP HOLTUM

0031 6 11 44 22 92

 
 
 
 
 
 
 
 


Dorpsplatform Holtum